Accept af cookies på Lauritz.com

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Informationer deles med tredjepart. Cookies anvendes bl.a. for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på Lauritz.com og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at klikke videre på Lauritz.com accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på Lauritz.com
Tilbage til varen
Tip en ven
Modtagerens e-mail-adresse:
Afsender:
Din kommentar til varen:
Sikkerhedskontrol:
Du behøver ikke sikkerhedskontrollen, hvis du logger ind her
 
Martinus Rørbye eller Adam Müller. Modelstudie, 1833
Martinus Rørbye (1803-1848) eller Adam Müller (1811-1844). Modelstudie 1833, olie på lærred. Usign. 37,5 x 26,5 (43,5 x 32) cm.

Eckersberg skriver i sin dagbog den 3. januar 1833: ”I aften havde vi første Gang quindelig modell i Modellskolen” Den 26. juni samme år skrev professor Eckersberg følgende i dagbogen: ”Begyndt at male en Figur efter en smuk quindelig Modell med C. Hansen, Købke og Marstrand’. Foruden disse tre deltog også Martinus Rørbye og Adam Müller i arbejdet samt C. W. Eckersberg’s søn Erling E., som har stået lige til venstre for Constantin Hansen. Alle var de færdige den 30. juni. Det er uvist, om det er Rørbye eller Müller der har malet nærværende studie. Alle fem studier samt en meget gennemarbejdet tegning som nu tilskrives Erling E. viser den samme kvindelige model bagfra, og sammenlignes billederne kan man se, at kunstnerne har stået rundt i lokalet og set hende fra forskellige vinkler. Eckersberg har bestemt modellens positur og sørget for det røde klæde, hvis foldekast ses på alle fem malerier. Som det kunne ses på Marstrands billede, der blev solgt på Museumsbygningens auktion nr. 14 for kr. 1.000.000, var han den eneste, der havde placeret et glas vin på bordet foran modellen, mens Rørbyes/Müllers modelstudie er det eneste, der har udeladt perlekæden om modellens hals. Udstillet: Ny Carlsberg Glyptotek 1981: ”Modellen i guldaldermaleriet”, gengivet i udstillingens tryksag p. 6 og omtalt i teksten forfattet af Anne Birgitte Fonsmark. Udstillet Den Hirschsprungske samling 1994, ” Den nøgne guldalder”, katalog nr. 39, omtalt og gengivet i udstillingens katalog p. 91. Gengivet og omtalt i Professor Arne Brenna: Aktmaleri fra dansk guldalder, i: Kunst og Kultur, Universitet i Oslo, Årgang 57, 1974, p. 93, ff. Omtalt og afbildet Kasper Monrad: ’Hverdagsbilleder, Dansk Guldalder”, 1989 p. 140, fig. 121. Omtalt Hans Edvard Nørregård-Nielsen: ”Købke og Kastellet”, Ny Carlsberg Glyptoteket 1981, p. 34 ff.

Proveniens: Museumsbygningen Kunstauktioner katalog nr. 18, august 2001.

Vurderingsekspert Henrik Münster-Swendsen (tidligere Museumsbygningen og Lauritz.com) hælder til, at det var Rørbye, der havde malet studiet, da Rørbye var venstrehåndet, og man ved nærstudier af penselstrøgene kunne konstatere, at de var anderledes, end hvis det havde været en højrehåndet kunstner, der havde malet studiet.