Tilbage til varen
Tip en ven
Modtagerens e-mail-adresse:
Afsender:
Din kommentar til varen:
Sikkerhedskontrol:
Du behøver ikke sikkerhedskontrollen, hvis du logger ind her
 
Johannes Larsen 1867-1961 cd. Stor Sortspætte
På grund af copyright afgift på varen kan billederne ikke vises.
JOHANNES LARSEN Olie på lærred. Motiv fra Båxhult, Sverige, med stor sortspætte i fyrretræ. mål: 47 x 59 cm. Signeret i monogram. J.H. 1916

I sin erindringsbog "Jeg kan huske" (et meget præcist udtryk for JL.s legendariske huskeevne) giver JL. en række spændende beskrivelser af sine iagttagelser på naturområdet, specielt hvad angår fuglenes farver og fjerpragt. Allerede i 8-9-års alderen var han i stand til at karakterisere en fugl i tegning og vandfarve. Sideløbende tilegnede han sig en udstrakt viden om naturen, dyr, blomster og fugle. Barndommens interesse for fugle gav sig allerede i 1890erne udslag i talrige studier af døde fugle, ofte i akvarel. Det er dog først i perioden 1910- 20, at fuglene for alvor bemægtiger sig en hovedplads i JL.s kunst. 2 store illustrationsopgaver var med til at befordre denne udvikling: træsnittene til St. St. Blichers Trækfuglene, et hovedværk i dansk illustrationskunst, der udkom i 1914, og de talrige tegninger og farvelagte plancher han fra 1918 udførte til E. Lehn Schiølers pragtværk Danmarks Fugle, et arbejde der har gjort JL.s navn som fugleskildrer kendt ud over Nordens grænser. Foråret 1914 malede han første gang ved Filsø ved Henne i Vestjylland. Her fandt han motiver til en række billeder, der ved kolorittens dristighed og skildringen af det store natursceneri må regnes blandt hans hovedværker, f.eks. Svanerne letter. Han var i stand til at indfange det karakteristiske i fuglenes bevægelser gennem luften på en overbevisende måde, ofte som en skjult "tegneserie", hvor en floks bevægelser er gengivet specifikt for hver enkelt fugl, således at helheden i flugten fornemmes, f.eks. Havlitter, 1932. Måske på grund af de dårlige økonomiske forhold for kunstlivet i 1920rne valgte JL. at koncentrere sig om fuglelandskaberne og illustrationsopgaverne, hvortil kom en række store udsmykningsopgaver. JL.s grafiske værk er af et mægtigt omfang og i sin art i en klasse for sig. JL. viede en stor del af sin tid til bevarelse af natur og kulturværdier. Da kræfterne var sluppet op til de store opgaver i olie, ligesom det fysisk hårde træsnitsarbejde var lagt på hylden, koncentrerede JL. sig i de sidste år med en usvækket skaberkraft om den akvarelteknik, som netop gennem Fynboernes virke fik et afgørende gennembrud
 Til toppen